نقد روایت بخاری ومحمد بن اسحاق درباره صلح حدیبیة

نویسندگان

حسین البدری

جامعة المصطفی العالمیة علی بیات

استاد یار دانشگاه تهران

چکیده

مورد بررسی وپژوهش، روایتی است که زهری از عروة بن الزبیر واو از مروان بن الحکم والمسور بن مخرمة در صلح حدیبیه- که بخاری در صحیح وابن اسحاق در سیره با تهذیب ابن هشام ذکر کرده نقل کرده است. روایت تفصیل وقائع صلح حدیبیه از بیرون آمدن پیامبر اکرم (ص) از مدینه منوره تا برگشت ایشان را شامل شده است، وبررسی از دو جهت و با تأکید بر روش تاریخی و توصیفی می باشد. جهت اول از جانب سند، که نتیجه آن عدم صلاحیت راویان نخستن این روایت برای اعماد ووثوق اضافه بر مرسل بودن، ودر ضمن به نقد کوشش ابن حجر برای دفاع وتصحیح روایت نیز پرداخته شده است، شخصیت مروان اموی والمسور بن مخرمه وعروه  وزهری بررسی نیز گردید. جهت دوم از جانب متن ومحتوا, که مواردی منحصر به این روایت یافت شده است واضافه بر غرابت ومشکوک بودن این موارد با درون مایه ومشی سیره ی پیامبر وشخصیت ایشان که در قرآن مبین آمده است تطابق ندارد واین موارد از طریق وسند دیگری در منابع یافت نشده است، علاوه بر آن، روایت مهم ترین واقعه بعد از صلح یعنی بیعت الرضوان راحذف وترک نموده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد روایة البخاری ومحمد بن اسحاق حول صلح الحدیبیة

الروایة التی کانت موضع الدراسة هی ما رواه الزهری عن عروة بن الزبیر عن مروان بن الحکم والمسور بن مخرمة فی صلح الحدیبیة والتی ذکرها البخاری فی صحیحه وابن إسحاق فی السیرة بتهذیب ابن هشام،  والروایة تسرد أحداث صلح الحدیبیة منذ خروج النبی (ص) حتی رجوعه إلی المدینة،  وکانت الدراسة من جهتین: الأولی من حیث سند الروایة فقد ثبت لنا عدم کفاءة رواتها الأوائل من أجل توثیقها،  بالإضافة إلی کونها مرسلة. وقد...

متن کامل

مدرسة ترجمة حنین بن اسحاق

پژوهشگران تاریخ اندیشه دورة اسلامی، حنین بن اسحاق (194-260ق) را به درستی، نماینده فرهنگ یونانی ـ رومی در عصر نخست عباسی دانسته‌اند. او مترجمی توانا و پزشکی حاذق به شمار می‌آمد و در فلسفه و کلام مسیحی دست داشت. بی‌تردید می‌توان حنین را بزرگ‌ترین مترجم نهضت ترجمه عصر عباسی خواند، چنان که منابع کهن نیز او را «شیخ المترجمین» نام داده‌اند. او در این عرصه شیوه‌گذار بود و مکتب‌دار. به اعتقاد حنین هر ت...

متن کامل

استناد به روایت اسحاق بن عمار بر حکم پیوند عضو پس از قصاص

این مقاله در پی نقد و بررسی شیوه استناد فقهاء به روایت اسحاق بن عمار بر حکم پیوند عضو پس از قصاص می­باشد و بدین منظور با در پیش گرفتن روش کتابخانه­ای، پس از طرح بحث و بیان دیدگاه­های موجود در مساله، به نقد و بررسی آن­ها می­پردازد و در پایان در ضمن اثبات صحت استناد به این روایت، نظریه عمومیت حکم قطع عضو پیوند خورده نسبت به جانی و مجنی علیه را از آن استنباط نموده و بر خلاف دیدگاه مشهور فقهاء، تفص...

متن کامل

آرا و آثار حنین بن اسحاق

حنین بن اسحاق (194-260ق) یکی از پرکارترین دانشمندان دورة اسلامی است. او در طب، فلسفه، منطق، اخلاق، علوم طبیعی و کلام مسیحی آثار فراوانی تألیف و ترجمه کرده است. در این مقاله ضمن معرفی مهم‌ترین آثار او در طب و فلسفه و منطق، گزارشی مختصر از آرای وی در کلام مسیحی عرضه می‌شود. جدول شمارة 2 نیز تلخیصی سودمند از رسالة حنین دربارة آثار جالینوس است که حاوی فهرست نسبتاً کاملی از ترجمه‌های پزشکی حنین و یار...

متن کامل

جهان‌شناسی ابویوسف یعقوب بن اسحاق کِندی

کِندی نخستین محصول مهمّ دوران گذار از کلام به فلسفه بود که با اتّکا به آثار مکتب ارسطویی تلاش کرد جهان­شناسی قابل دفاعی در برابر اندیشه­های وارداتی به عالَم اسلام عرضه کند. او فلسفه­ی اولی را اشرف علوم به­شمار می­آورد و علوم مبتنی بر برهان را مفید یقین می­دانست.کِندیبا بهره­گیری از مفهوم «ابداع» در تبیین آغاز آفرینش، به نظریّه­ی خلق از عدم، تناهی حرکت، متناهی بودن زمان و مکان و در نتیجه، حدوث عالَم و ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
دراسات فی العلوم الانسانیه

جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۱۷

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023